ARCHEO

Funkcje systemu ARCHEO

Charakterystyka ogólna

W związku z wypieraniem "starych" systemów informatycznych przez "nowocześniejsze" oraz ciągłym wzrostem objętości baz danych istnieje potrzeba archiwizacji danych. System ARCHEO został stworzony by wspierać obsługę archiwum danych. W ramach obsługi przechowuje bazy danych stworzone w dowolnych systemach informatycznych, gwarantuje dostęp do znajdujących się tam informacji i umożliwia generowanie raportów z baz danych, przez użytkownika.

Opis funkcjonalny

System ARCHEO można zaprojektować w taki sposób, aby sprostał wymaganiom stawianym przez zamawiającego.

Funkcjonalność systemu ARCHEO:

  • System przechowuje i umożliwia wybieranie danych archiwalnych przeniesionych z innych systemów &ndash które nie są już stosowane lub w ramach odciążenia istniejącej bazy danych. Dane są przechowywane w jednej wspólnej bazie. Funkcjonalność umożliwia wybieranie danych według zadanego przez operatora zakresu oraz przygotowanie pliku z danymi wg ustalonej struktury.
  • System jest oparty o bazę danych PostgreSQL (współpracującą z dowolnym system operacyjnym np. Linux) i system operacyjny Windows, pod którym pracuje sam ARCHEO. HEUTHES serwisuje oprogramowanie bazy danych tak jak cały system.
  • Dane jednostek organizacyjnych są przenoszone do systemu przy pomocy specjalnych, dedykowanych programów.
  • Dla operacji przenoszenia danych istnieje możliwość wykonania weryfikacji kompletności danych, poprzez porównanie danych według dni księgowych zarejestrowanych w tych systemach.
  • Dostęp do systemu przewidywany jest tylko w ramach użytkowników/operatorów z centralnej jednostki organizacyjnej (lokalizacji gdzie system jest uruchomiony). Uzyskanie informacji o danych przez pozostałe jednostki organizacyjne odbywać się będzie przy pomocy zewnętrznych zapytań do jednostki centralnej (dostęp off-line) lub z wykorzystaniem technologii CLIENT-WEB-SERVER® (on-line).
  • Zapytania o pobranie danych z archiwum przychodzą z jednostek organizacyjnych niezależnie od systemu (np. pocztą elektroniczną). W jednostce centralnej, w systemie, w oparciu o zapytanie, zostaje wygenerowany plik z danymi w ustalonym formacie. Plik przekazany zostaje do jednostki organizacyjnej również niezależnie od systemu (pocztą elektroniczną, FTP).
  • W systemie dostępna jest funkcjonalność do przechowywania informacji o wszystkich zapytaniach skierowanych do archiwum, wystawionych danych oraz rejestr wszystkich wykonywanych operacji (data, użytkownik), tzw. dziennik operacji.
  • Administracja użytkownikami.
  • Istnieje możliwość tworzenia kopii danych (głównie w zakresie dziennika operacji).
  • System realizuje organizację dostępu do archiwum.

Organizacja dostępu do archiwum

Zapytania danej jednostki organizacyjnej są kierowane off-line do jednostki obsługującej archiwum, która może (poprzez odpowiedni język zapytań) odzyskiwać żądane informacje z baz danych i przesyłać je (także off-line) do innej jednostki organizacyjnej.

Dostęp on-line

Możliwa jest również komunikacja z wykorzystaniem technologii CLIENT-WEB-SERVER® (on-line) czyli za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Dzięki tej technologii system ARCHEO jest uniwersalny i dostępny na praktycznie dowolnej platformie i z dowolnym systemem operacyjnym.

Integracja z ISOF

System ARCHEO może współpracować z modułem DMS w systemie ISOF. Moduł DMS będzie pełnił funkcję dystrybutora raportów do odbiorców końcowych.

Kontrola dostępu

W celu zapewnienia bezpieczeństwa, dostęp do systemu mają wyłącznie osoby uprawnione do jego użytkowania. Stosowany jest tu mechanizm logowania użytkowników.

Dziennik operacji

Aby zagwarantować pełną kontrolę nad zapytaniami kierowanymi do baz archiwalnych system automatycznie rejestruje fakt wydawania zapytań do archiwum, na ich podstawie tworzy zestawienia dla jednostek organizacyjnych (np. dane osoby tworzącej zapytanie, data zapytania czy opis zdarzenia zawierający nazwę raportu) oraz zapewnia kompresję i archiwizację każdej wysyłki generowanej dla danej jednostki organizacyjnej.

Katalog docelowy

Zbiory wynikowe są umieszczane we wskazanych katalogach danej jednostki organizacyjnej. Istnieje możliwość modyfikacji katalogów docelowych.

Okres obejmujący archiwizację

Archiwizacji do baz centralnych będą podlegać transakcje za ustalony okres w zależności od życzenia klienta.

Sposób przeniesienia danych

Dane mogą być przenoszone do bazy danych systemu ARCHEO bezpośrednio z baz oddziałowych lub pośrednio, ze zbiorów tekstowych. Istnieje możliwość pozyskania danych z baz archiwalnych np. gdy były wykonywane archiwizacje produktów czy umów kredytowych. Za przeniesienie danych odpowiedzialne są specjalne, dedykowane programy dostosowane do potrzeb zamawiającego.

Dane adresowe wszystkich klientów

Przykładowa zawartość informacyjna archiwum:

  • Modulo/ID klienta;
  • Właściciel/pełnomocnik;
  • Kredytobiorca/poręczyciel;
  • Charakter klienta (firma/osoba prywatna);
  • REGON;
  • PESEL;
  • Rodzaj dokumentu tożsamości;
  • Numer dokumentu tożsamości;
  • NIP;
  • Nazwisko/nazwa;
  • Imię/nazwa;
  • Imiona rodziców;
  • Data urodzenia;
  • Miejsce urodzenia;
  • Adres główny;
  • Kod kraju;
  • Rodzaj oświadczenia na przetwarzanie danych osobowych;
  • Data przyjęcia oświadczenia o udostępnianiu danych.

Dane o produktach klienta

  • Modulo/numer rachunku;
  • Pełny numer rachunku (wraz z nr rozlicz.);
  • Numer/kod produktu;
  • Waluta produktu;
  • Terminowość;
  • Numer kolejny produktu;
  • Data otwarcia produktu/zawarcia umowy;
  • Data końca/zakończenia umowy/ostatniego księgowania;
  • Kwota kredytu z umowy;
  • Numer umowy kredytowej.

Dane transakcyjne dotyczące tylko strony klienta

  • Data księgowania transakcji;
  • Data waluty transakcji;
  • Numer kolejny transakcji (w przypadku takiej samej daty wpływu i księgowania);
  • Symbol/opis operacji/tytuł operacji;
  • Kwota operacji w walucie rachunku;
  • Identyfikator transakcji;
  • Numer paczki księgowej.

W zależności od upodobań zamawiającego możliwa jest konfiguracja zawartości archiwum czy rozszerzenie jej o nowe pola.

Korzyści

Podstawowe korzyści jakie niesie za sobą korzystanie z systemu ARECHEO to:

  • możliwość zaprojektowania systemu w zależności od potrzeb zamawiającego;
  • redukcja kosztów związanych z utrzymaniem infrastruktury technicznej i architektury potrzebnej do obsłużenia nieużywanego już systemu;
  • gwarancja spójności danych;
  • szybki i niezawodny dostęp do archiwalnych baz danych;
  • możliwość definiowania struktury bazy danych przez użytkownika;
  • możliwość definiowania przez użytkownika zakresu danych generowanych raportów, ich formatów np. rtf, html, xml, csv oraz sposobu ich formatowania poprzez dodawanie nagłówków, stopek, separatorów, tekstów stałych, wyrównywanie do lewej lub do prawej itp.;
  • forma definiowania raportów w oparciu o język SQL umożliwia korzystanie z procedur składowanych baz danych, które znacznie rozszerzają możliwości definiowania i przyspieszają generowanie się raportów;
  • automatyzacja generowania raportów, można m.in. zdefiniować czas wykonania oraz zdarzenia powodujące konieczność wygenerowania raportów;
  • rejestracja informacji o wszystkich zapytaniach skierowanych do archiwum, wystawionych danych oraz rejestr wszystkich wykonywanych operacji (data, użytkownik), tzw. dziennik operacji;
  • możliwość dostępu zdalnego do wygenerowanych raportów w technologii CLIENT-WEB-SERVER®.

Infrastruktura

Wymagania

Przedstawione poniżej wymagania sprzętowo-systemowe zapewniają poprawne działanie systemu ARCHEO w układzie jednego serwera i jednej stacji roboczej.

Stacja robocza

  • System operacyjny Microsoft Windows 2000/XP;
  • Przeglądarka Microsoft Internet Explorer 6.0 SP2;
  • Monitor o rozdzielczości 1024x768 (lub wyższej) w trybie 256 kolorów;
  • Połączenie z serwerem o przepustowości 100 Mbit/s (zalecana sieć lokalna w pełni przełączana;
  • Procesor klasy Intel Pentium 1 GHz;
  • 256 MB pamięci RAM;
  • Klawiatura;
  • Urządzenie wskazujące (np. Mysz).

Serwer

  • Dwa procesory Intel Xeon 3,6 GHz z technologią 64bit i pamięcią cache L2 2Mbit;
  • 8 GB ECC pamięci RAM;
  • 2 napędy SCSI 73 GB 10000 RPM pracujące w RAID 1 dla potrzeb systemu operacyjnego;
  • 2 kanałowy kontroler SCSI-320 z możliwością podłączenia zewnętrznej macierzy;
  • Karta graficzna zgodna ze standardem VGA;
  • Klawiatura;
  • Nagrywarka DVD+/-RW Dual Layer;
  • Karta sieciowa Fast Ethernet;
  • Infrastruktura sieciowa w postaci sieci przełączanej Fast Ethernet;
  • System operacyjny RedHat Enterprise Linux 3;
  • Serwer bazy danych PostgreSQL 8.1 lub wyższy;
  • System archiwizacji danych i podtrzymywania zasilania.

Macierz dyskowa

  • Macierz FC lub SCSI;
  • 16 dysków HDD 500GB SATA II.

Oprogramowanie systemowe

Dla potrzeb wdrożenia systemu nieodzowne są specjalne, dedykowane moduły ładowania danych przenoszące dane archiwalne do bazy danych ARCHEO. System ARCHEO może być zintegrowany z systemem ISOF. HEUTHES serwisuje oprogramowanie całego systemu.

Baza danych

System współpracuje z bazami danych wspierającymi język SQL. W celu uniknięcia wysokich kosztów zakupu można korzystać np. z bazy danych PostgreSQL. Dane archiwalne przechowywane są w jednej wspólnej bazie. Komunikacja systemu z bazą danych archiwalnych odbywa się poprzez otwarte łącze baz danych ODBC. Pliki wyjściowe generowane są wg zdefiniowanej przez operatora systemu, struktury i zakresu.

Partycjonowanie bazy danych

graniczenie przeszukiwanego obszaru bazy danych sprzyja szybszemu dostępowi do informacji, przyspiesza proces usuwania danych a w przypadku danych rzadko używanych, będących częścią pewnej większej całości, istnieje możliwość przerzucenia ich na wolniejszy sprzęt.

Oprogramowanie do ładowania danych

Moduły ładowania danych wykorzystywane w systemie ARCHEO wystawiają dane archiwalne w plikach tekstowych, które są wczytywane do bazy danych ARCHEO przy użyciu programów narzędziowych załączonych do baz danych np. PSQL.EXE dla Postgresa. Istnieje możliwość konfiguracji sposobu przenoszenia danych w zależności od wymagań zamawiającego.

Przykłady programów do ładowania danych

Gryf-A, Gryf-B, Zorba i Szok to moduły ładowania danych przenoszące dane archiwalne z systemów księgowych banku PEKAO SA do bazy danych ARCHEO.

Oprogramowanie ARCHEO

System ARCHEO oparty jest o bazę danych SQL i system operacyjny Microsoft Windows 2000/XP. Oprogramowanie ARCHEO zapewnia dostęp do archiwalnych baz danych i umożliwia generowanie raportów zawierających informacje dotyczące np.:

  • prowadzenia rachunków / produktów / umów kredytowych dla klienta;
  • obrotów w układach dziennym, miesięcznym i rocznym;
  • stanu środków (saldo) na koniec dnia (lub na koniec kolejnych dni w zadanym okresie czasu);
  • historii operacji na rachunku za podany okres.
  • Operatorowi udostępniony jest język zapytań, umożliwiający dowolność wykonania zapytania do danych zawartych w archiwum. Wynikiem zapytań jest lista rekordów lub treść błędu.

Otrzymane raporty są następnie przekazywane np. przez FTP lub pocztę elektroniczną do modułu DMS w systemie ISOF, gdzie mogą z nich korzystać docelowi odbiorcy.

Interfejs użytkownika

Interfejs użytkownika systemu ARCHEO dla banku PEKAO SA przedstawia się następująco: 1) Operator systemu definiuje raport wpisując nazwę i ścieżkę raportu w zakładce "Opcje".

2) W zakładce "Format" w polu "Zapytania" wpisuje sekcje z zapytaniami SQLowymi, o dowolne dane zawarte w archiwum, których odpowiedzi będą umieszczane w raporcie. W polu "Formatowanie" podaje sekcje z formatami danych, według których odpowiedzi na pytania z pola "Zapytania" będą umieszczane w pliku wynikowym. 3) W zakładce "Nazwa" może podać zapytanie SQLowe, którego odpowiedź będzie użyta do utworzenia ścieżki raportu podanej w zakładce "Opcje".

Referencje i historia wdrożenia systemu ARCHEO

Wymagania

Pierwsze wdrożenie systemu ARCHEO miało miejsce w banku PEKAO SA, który powstał w wyniku połączenia Polskiej Kasy Opieki SA, Pomorskiego Banku Kredytowego SA, Banku Depozytowo-Kredytowego SA i Powszechnego Banku Gospodarczego SA. W celu zarchiwizowania danych zostały stworzone cztery programy ładujące, dla każdego banku osobno. Wdrożenie systemu nastąpiło w 2006 roku i zarchiwizowano dane z 10 lat pracy.

Zobacz także systemy ERP do obsługi firm i zaplecza bankowego

Wszystkie znaki towarowe, usługowe oraz nazwy handlowe wymienione w tej witrynie są własnością odpowiednich firm